L'últim apunt ha motivat un comentari de Txetxu sobre una qüestió que també vaig tractar a la revista L'illa fa un temps amb aquestes paraules (disculpeu l'autocita):
"Alguna llei hauria d'obligar les empreses de comunicació -i entre aquestes, les editorials- a publicitar, de manera permanent, actualitzada i ben visible, quins interesos i quines ideologies s'amaguen rere la marca comercial."
Perquè, en efecte, de vegades la pluralitat de marques d'edició disfresa la concentració. O, dit d'una altra manera: pensem que hi ha moltes editorials distintes, amb criteris propis i línies de publicació diferenciades quan, en realitat, una bona part té un mateix amo (diguem-li accionariat, que sona més fi) que dicta els continguts, tot i que per necessitats de mercat puguen semblar (o de fet ho siguen) antitètics.
Per això em resulta tan atractiva la idea que suggereix Txetxu de crear un mapa compartit obert, que aniria (necessàriament) molt més enllà del món del llibre per abastar la xarxa d'interessos entre empreses de comunicació (i tantes altres!). A través d'un wiki, per exemple, podríem disposar tots d'aquesta informació tan útil: saber qui hi ha rere cada llibre, rere cada notícia. I, ja posats, comprovaríem en quina posició de debilitat/dependència està la indústria cultural en llengua catalana...
Ens posem a la feina?
1 comentari:
Ahí va el inicio: http://mundoeditorial.wikispaces.com/
Publica un comentari a l'entrada