
A partir del momento en que empecé a leer por obligación, o sea, desde que tuve que leer, primero como lectora para otras editoriales y luego como editora yo misma, la naturaleza misma del placer de la lectura cambió radicalmente. Ya no leí sólo para complacerme a mí o instruirme yo, sino también para complacer e instruir a un lector hipotético que, por encima de mi hombro, empezó a compartir conmigo la lectura del mismo libro. Al principio me costó hacerme a esa presencia fantasmal a mis espaldas, pero hace ya mucho tiempo que me he acostumbrado a ella; tanto, que a veces hasta decide por mí…
Amb aquesta "presència fantasmal" ben a la vora, Beatriz de Moura ha construït un catàleg absolutament envejable que l'ha convertida (i així la qualifica l'autor del reportatge) en la directora literària més important d'Europa.
Enhorabona i moltes gràcies.
Enhorabona i moltes gràcies.
2 comentaris:
estimat tirant, imagin com ha de ser d'estressant i emocionat alhora, aquesta sensació que teniu els editors. una lectura carregada d'interrogants. una banda sonora imaginària amb les petites interjeccions, les salivacions, els moviments més lleus del cap o de la boca del lector. ho imagin, tirant, perquè hi ha gent que quan escriu/escrivim, també tenim aquesta sensació. tu et penses que escrius per a tu. aquesta és la teoria, però darrere cada frase, cada gir que incorpores a l'argument, hi ha sempre el lector, aquesta presència, també fantasmal.
Segurament, Ulyse, la sensació és ben semblant. Hi ha escriptors que asseguren que escriuen per a ells; m'ho crec, però no n'hi ha tants (especialment entre els que publiquen) que escriguen només per a ells. Si entenem l'escriptura com un acte comunicatiu, el que escrivim (i, sobretot, el que editem) ha de poder arribar a eixa "presència fantasmal" de què parlava l'editora de Tusquets.
I, en efecte, quan lliges un original que t'entusiasma és com si tocares el cel amb els dits.
Publica un comentari a l'entrada