07 de juliol 2010

Apocalipsi 2.0

A l'últim número de la revista Caràcters hi trobareu aquest article, "Apocalipsi 2.0" sobre el llibre electrònic i efectes col·laterals. (Punxeu a la imatge per ampliar-la.)


Al voltant d'aquesta qüestió, Manuel Gil i Francisco Javier Jiménez publicaven un apunt de gran interés en el seu fabulós bloc Paradigma libro. Hi llegim:
"Hoy por hoy, no existe mercado del libro electrónico, no porque no haya dispositivos, sino porque no existe una necesidad evidente y suficiente en la sociedad. Dejémonos de demagogias: en la actualidad, el mercado español del ebook (o libro electrónico) es un mercado ficticio, ni siquiera emergente."
Es pot dir més alt, però, francament, no més clar.

8 comentaris:

Enric Senabre ha dit...

Uf, tens raó. De vegades donem per bones opinions que només són tòpics sense comprovar, com el de la venda d'e-books, o la demanda de llibres on-line.
Però malgrat tot cal espavilar-se, sobretot els editors. No es pot vendre un llibre digital al mateix preu que un de paper, per exemple. I d'altres canvis que, de segur, arribaran.

Lluís Bosch ha dit...

Sembla que aquesta és la realitat del llibre electrònic (encara em resisteixo a escriure e-book). Un producte completament innecessari, una demostració supèrflua del consumisme en els seus últims temps. En vaig "fullejar" un i no li vaig descobrir cap virtud. Ni tan sols el trono còmode.

Tirant al cap ha dit...

És cert, Enric, sovint ens veiem arrossegats per un estat d'opinió més mediàtic que real i construïm la nostra realitat a partir de les opinions d'altri. Lamentable, però cert.
Pel que fa als preus, tot s'estabilitzarà i racionalitzarà en el futur. Tinguem en compte, però, que ara per ara transformar un llibre en digital (formats epub o Mobypocket, posem per cas, no un PDF) requereix una inversió i té unes vendes escassíssimes.
Lluís, jo no pense que el llibre electrònic siga innecessari; de fet, com més formats de lectura tinguem, més possibilitats hi haurà per arribar als lectors potencials. Amb tot, sí crec que se n'ha fet un gra massa, sí.
I gràcies als dos pels comentaris! Començava a pensar que predicava (sic) en el desert...

Anònim ha dit...

La pregunta és: a qui li interessa que seguisca així de fictici el mercat del llibre electrònic? Dir que és fictici és una constatció només, o també una voluntat per part de segons qui?

Tirant al cap ha dit...

Amic Anònim, jo no hi vaig interessos obscurs en el fet que siga encara un mercat fictici. És un tema molt mediàtic. De fet, els mitjans en parlen tothora, i l'oferta disponible ha crescut molt en els últims dotze mesos, però així i tot, les vendes són escasses encara. Ho constatem a diari.

David ha dit...

Doncs jo m'alegro molt que, de moment, no hi hagi demanda d'aquesta andròmina. I no és qüestió d'estar ancorats en el passat, és que trobo que es tracta d'una nova operació comercial i prou. No li trobo cap avantatge respecte al llibre tradicional. En nom d'una suposada comoditat i immediatesa se'ns pretén colar de tot, avui.
Salutacions!

Vista Parcial ha dit...

Doncs, a mi m'agraden els llibres electrònics, els aparells vull dir. Els trobe còmodes i útils. M'agrada llegir al tren i abans havia de pensar molt quin llibre agafava. No havia de ser massa gros, podia passar que m'avorrira, que no m'agradara... Ara en porte quasi dos-cents damunt, de tots els tamnays i no tinc aquell perill.
Això sí: encara no n'he comprat cap. Per a pagar el preu que tenen en digital, m'estime més comprar-los en paper.

Tirant al cap ha dit...

David, estic d'acord que en nom del "progrés", se'ns vol vendre qualsevol aparell amb bateria i funcionament tàctil, però també combregue amb Vista Parcial (m'apunte a tot, jo): aquests aparells poden ser ben útils si no perdem la perspectiva de quina és o pot ser la seua funció. Jo l'he utilitzat durant una temporada (no sé per què, ara mateix no el faig servir massa) i era acollonant, perquè sempre hi duia diversos llibres (no 200 com Tobies, que és un golafre de la lletra impresa i també dels bits, però sí una dotzena llarga) i, en cas de "necessitat", els duia ben a la mà. Em va passar en una consulta al metge d'aquelles que s'allarguen hores i hores (és el que té la sanitat pública valenciana) i em vaig cruspir més de la meitat d'un original que hi tenia gravat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...